17 Mars -11 MCP-teknik...

Jag har fått många frågor angående min teknik att färglägga motiv.
Jag tänkte visa några bilder och försöka förklara hur jag gör.



Jag använder ett papper som tillverkas av Stora Enso.
Det heter 4CC Premium paper for colour copying and printing.
Jag använder 250 g.
Jag köper mitt papper på Kontorsleverantören i Gävle.
Det finns även på nätet:
 Wettergrens
Stämpla motivet med vattenlöslig dyna.
Jag använder Rangers "Adirondack" Pitch black eller Espresso.



Först färglägger jag hela mitt motiv med Promarker eller Copic pennor.
Jag ritar ett streck runt hela motivet med Warm Grey 1(Promarker)
för att få till en skugga.
Här har jag använt färgen Sunkissed Pink till klänningen.
Nallen är färglagd med Putty. Båda pennorna är Promarker.



Nu börjar jag rita dit skuggorna.
Först en Polychrompenna som heter Medium flesh på alla hudpartier.




Sedan Polychrompennan Cold grey III på de vita partierna.
Polychrompennan Bister på håret. Den är lite gulbrun.




Polychrompennan Burnt Umber på kanterna av klänningen och nallen.
Jag lägger även lite Burnt Umber runt yttersta kanten på håret.




Doppa en stompf i lösningsmedlet Beckers A (finns att köpa i färgaffärer).
Jag har hällt upp en liten skvätt i en medicinburk med tätslutande lock.
Måla med stompfen i cirkelrörelser runt kanterna där du lagt
dina polychrompartier.
Doppa stompfen igen om du tycker det sprider ut sig dåligt.




Jag använder flera olika stompf. Varje stompf har två sidor,
och jag använder en för varje färg.
Här stompfar jag hudfärgen och det grå.

Vill man ha mörkare kanter kan man gå på med lite svart polychrompenna längst ut.
Tänk på att ta hemskt tunt, det blir mkt svärta av den svarta.
Här valde jag att inte lägga på nåt svart.




När motivet är helt torrt, lägger jag på en liten skugga
torrchalk med en torr pensel på kinderna
. Blir det för mkt, kan
man suda ut det lite med fingret tills man är nöjd.
Tänk på att låta det torka ordentligt först, annars blir kinderna väldigt skarpt rosaröda.
Jag använder den mörkrosa på min chalkpalett.




Sist av allt ritar jag dit små prickar på kinderna.
Ritar även små streck där jag vill ha lite blänk.
Jag använder en penna som heter Uniball signo White.

Lycka till!




Kommentarer
Postat av: Maria

Va kul att få en demo =) Jag är ju en stor beundrare av din färgläggning. Superfint Åsa!!



kram

2011-03-17 @ 08:43:34
URL: http://maria-miamaria.blogspot.com
Postat av: Therese

Jättebra beskrivning och vilken SÖT stämpel!

Kram

2011-03-17 @ 08:43:42
URL: http://thereselittlecorner.com/blogg/
Postat av: Inga

Tack tack..för att du visat hur du gör...får skaffa lite mer färgpennor....detta var lärorikt..jag har stompar och lösningsmedel men inte vågat prova.

Detta var kul

Ha en skön dag i solen // Kram

2011-03-17 @ 10:59:49
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Melinda

TACK Åsa!!!

Detta hade jag precis tänkt att fråga dig om du kunde göra. Nu måste jag väl få till det, förhoppningsvis =o))

Kram

2011-03-17 @ 12:08:20
Postat av: Sickan

Vad kul! Då blir det till att köpa lite pennor och andra saker. :)

Tack för demo.



Ha det bra!

2011-03-17 @ 13:30:47
URL: http://sickanscrappar.blogspot.com/
Postat av: Melinda

Åsså kommer jag med mina frågor igen...

Vilken av alla copic pennor har du köpt. Fanns en uppsjö av det märket men med olika spetsar, pensel mm. ?

Jösses så duktig du ÄR!!

Har inte hunnit igenom hela din blogg ännu... Men jag blir såå inspirerad =o)

Nu skall jag iväg o köpa pappret, ett A3 ark för 1kr. Bra pris eller? Fattade inte riktigt för att räkna ut på den sidan du skickade mig =o/

Ja jag är en knasmaja... ;)

Tror jag skall möblera om i vardagsrummet så jag kan sitta bra o scrappa, samtidigt som jag kan ha ett öga på tvn.. Fast det blir väl båda ögonen på korten som jag nu ksall göra =o)



Kramis

2011-03-17 @ 14:52:48
Postat av: Gertrud

Hej Åsa tack för tipsen, jättebra. Jag har liftat dig i min blogg, är det ett "Åsakort"? Kram Gertrud

2011-03-17 @ 17:58:04
URL: http://gertrud-olofsson.blogspot.com
Postat av: Nina

Det här verkar ju vara en hel vetenskap det...jag blir imponerad varje gång jag ser det!

2011-03-17 @ 22:05:26
URL: http://noteratavnina.blogg.se/
Postat av: Carro/camile

Åh! Tack för att du visar oss hur du gör. Det är alltid kul. Superfint! Jag gillar ju distresserna och har lite svårt att gå ifrån dem. Men det är för att jag inte få till det med andra tekniker. Måste testa igen. Övning ger färdighet.... =)

Kram!

2011-03-17 @ 23:51:06
URL: http://camile.blogg.se/
Postat av: Ewa Nilsson

Tack för att du visar oss! Jaha, då blir det lite nya inköp. Var köper du papperet från Stora Enso?



Trevlig helg och tack igen!!

2011-03-18 @ 07:42:36
Postat av: lene

Godmorgon Åsa.

Stort tack för att du visar hur du gör. Dina motiv är så snygga!

Ha en skön helg!

kram lene

2011-03-19 @ 08:55:06
URL: http://leneskortblogg.blogspot.com
Postat av: Päivi

Men åh så snyggt! Tack för inspirationen! Har aldrig testat denna metod och blir så sugen att testa... Kör bara med ProMarkers och Copic just nu.... Men får jag fråga en fråga? Gör det ändå ;o)



Dessa Polychrompennor, är det typ "vanliga färg trä pennor"? Tänkte om denna teknik funkar med andra träpennor? Menar då inga "barnpennor" utan andra "konstnär" färgpennor? Har färgpennor av märket Bruynzeel och funderar om de kan funka med dem...



Ha det bäst!

2011-03-19 @ 13:07:42
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: agneta

Tack för den utförliga beskrivningen...

Agneta

2011-10-05 @ 16:54:46
URL: http://litesmottogott.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0